نکته سوم: رهنمود أئمه (علیهم السلام) در برخورد با مخالفان
امروز اگر بخواهیم در دفاع از اهل بیت (علیهم السلام) در عرصه بین المللی موفق باشیم، با زبان تند و الفاظ گزنده و اهانت آمیز نمیتوانیم. چون با این کار، حتی دوستان ما هم از اطراف ما پراکنده میشوند؛ چه رسد به دشمنان ما. یکی از الطافی که خداوند در حق اینجانب داشت و توفیق داشتم با شخصیتهای برجسته وهابی دیدار داشته باشم، این بود که من تلاش میکردم نسبت به صحابه و مقدسات اهلسنت و خلفاء، مؤدبانه حرف بزنم. حتی آقای دکتر غامدی که علیه ما کتاب ـ الحوار الهادی ـ نوشته است، در مقدمهاش نوشته است: فلانی آمد اینجا و بحث داشتیم و یکی از امتیازاتش این بود که نسبت به صحابه با ادب بود و لذا بحث را با ایشان ادامه دادیم. اگر بخواهیم امروز کار بکنیم، چه در منبر و چه در ماهواره و اینترنت، هیچ راهی نداریم جز اینکه ادبیات شایسته اهل بیت (علیهم السلام) را رعایت کنیم.
امیر المومنین(علیه السلام) میفرماید:
من نام لم ینم عنه.
کسی که به خواب رفته، دیگران (دشمنان) از او غافل نیستند.
نهج البلاغه، نامه62 ـ میزان الحکمة لمحمد الریشهری، ج3، ص1848
همچنین میفرماید:
من نام عن عدوه، إنبهته المکاید.
کسی که از دشمن به خواب رفته و غافل شده است، کیدها و حیلهها او را از خواب بیدار میکنند.
میزان الحکمة لمحمد الریشهری، ج3، ص1848
لا تستصغرن عدوا و إن ضعف.اگر چه دشمن شما ضعیف باشد، ولی او را کوچک مشمار.
میزان الحکمة لمحمد الریشهری، ج3، ص1848
إیاک و ما یستهجن من الکلام. فإنه یحبس علیک اللئام و ینفر عنک الکرام.
بپرهیز از کلام زشت و خشن. زیرا پست فطرتان را بر تو سوار میکند و به تو حمله میکنند و افراد نیک و خوب از تو دور میشوند.
میزان الحکمة لمحمد الریشهری، ج3، ص2734
در روایتی از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است:
إیاک أن تتکلم فی غیر أدب.بپرهیز از صحبت کردن غیر مؤدبانه.
التبلیغ فی الکتاب و السنة لمحمد الریشهری، ص132
امیر المومنین(علیه السلام) میفرماید:و لا تتکلموا بالفحش، فإنه لا یلیق بنا و لا بشیعتنا.
سخن ناسزا نگویید که نه زیبنده ما است و نه زیبنده شیعیان ما.
مستدرک الوسائل للمیرزا النوری، ج12، ص82 ـ جامع أحادیث الشیعة للسید البروجردی، ج13، ص432
ادامه دارد....
نکته دوم: پیشگویی نبی مکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) از مظلومیت حضرت علی (علیه السلام)
با اینکه نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول 23 سال دوران نبوت، بالاترین دغدغهاش اثبات خلافت و جانشینی امیر المومنین (علیه السلام) بود، از اولین لحظهای که آیه انذار نازل شد، در آن مجمع 40 نفری قریش، شانه حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و فرمود:
هذا أخی و وصیی و خلیفتی فیکم
شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج13، ص211 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج13، ص114 ـ تاریخ الطبری، ج2، ص63 ـ الکامل فی التاریخ لإبن الأثیر، ج2، ص63
و در آخرین سال زندگیاش هم در همایش 120 هزار نفری غدیر، حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین معرفی کرد. در آخرین لحظه حیاتش هم فرمود:
هلموا أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعدی
صحیح البخاری، ج5، ص137 ـ صحیح مسلم، ج5، ص75
در ذیل همین حدیث قرطاس، ابن حجر عسقلانی در فتح الباری و قسطلانی در ارشاد الساری در شرح صحیح بخاری و آقای نووی در شرح صحیح مسلم آوردهاند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
أراد أن یصرح بأسماء الخلفاء من بعده.
میخواست اسامی خلفاء و أئمه بعد از خود را تصریح کند تا جامعه دچار اختلاف و گمراهی نشود.
شرح مسلم للنووی، ج11، ص90 ـ عمدة القاری للعینی، ج2، ص169
از خود خلیفه دوم هم روایتی است که به ابن عباس گفت:
إن رسول الله أراد فی مرضه أن یصرح بإسم علی و منعت من ذلک.
شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج12، ص21
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با همه این قضایا، پیشگویی کرد که مردم به سخنان او عمل نخواهند کرد. دهها روایت داریم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
احمد بن حنبل ـ متوفای 241 هجری ـ میگوید:
و إن تؤمروا علیا رضی الله عنه و لا أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یأخذ بکم الطریق المستقیم.
اگر علی را حاکم خودتان قرار دهید، گرچه میدانم اینکار را نمیکنید، او را هدایتگر و هدایتشده خواهید یافت و شما را به راه مستقیم هدایت خواهد کرد.
مسند احمد، ج1، ص109 ـ أسد الغابة لإبن الأثیر، ج4، ص31 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج7، ص397
در بعضی از منابع آمده است:
و إن تستخلفوا علیا و ما أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یحملکم من المحجة البیضاء.
اگر علی را خلیفه خودتان قرار دهید، گرچه میدانیم اینکار را نمیکنید، ... .
کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص630 ـ حلیة الأولیاء لإبو نعیم، ج1، ص64
در بعضی دیگر آمده است:
إن تولوا علیا و لن تفعلوا، تجدوه هادیا مهدیا یسلک بکم الطریق.
اگر علی را ولی أمر خود قرار دهید ...
المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص70 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص612 ـ شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج1، ص83 و 84 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص421
[و إن ولیتموها علیا فهاد مهتد یقیمکم على صراط مستقیم.
اگر علی را ولی أمر خودتان قرار دهید، علی، هم هدایتگر است و هم هدایتشده و شما را به راه مستقیم خواهد رساند.
هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین و لم یخرجاه.
المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص142]
ما حدود 30 روایت به این مضمون داریم.
روایت صحیح داریم که حاکم نیشابوری فرمود:
إن مما عهد إلی النبی صلى الله علیه و آله أن الأمة ستغدر بی بعده.
از جمله وصیتهایی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به من فرمود، این بود: أمت من بعد از من، در حق تو حیله و خیانت میکنند و حق مسلّم تو را پایمال میکنند.
هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرجاه.
المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص140 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج6، ص244 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید، ج4، ص107ـ الکامل لعبد الله بن عدی، ج6، ص216 ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج11، ص216 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص447 ـ تذکرة الحفاظ للذهبی، ج3، ص995
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
ضغائن فی صدور أقوام لا یبدونها لک إلا من بعدی.
کینههایی در سینه مردم است که بعد از من، ظهور و بروز خواهد کرد.
مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص118 ـ مسند أبی یعلى، ج1، ص427 ـ المعجم الکبیر للطبرانی، ج11، ص61 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید، ج4، ص107 ـ الکامل لعبد الله بن عدی، ج7، ص173 ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج12، ص394 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص322 ـ میزان الإعتدال للذهبی، ج4، ص480
حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) هم در خطبه مشهورش که برای مهاجرین و انصار قرائت کرد، میفرماید:
و ما الذی نقموا من أبی الحسن علیه السلام؟! نقموا و الله! منه نکیر سیفه.
الإحتجاج للشیخ الطبرسی، ج1، ص147 ـ منال الطالب فی شرح الطوال الغرائب لإبن الأثیر الجزری، ص504ـ501
یعنی همان:
احقادا بدریّة و خیبریّة و حنینیّة و غیرهن.
کینههای جنگهای بدر و خیبر و حنین و سایر جنگهاست.
این قسمت ادامه دارد....