سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه تو را به خداى سبحان نیازى است در آغاز بر رسول خدا ( ص ) درود فرست ، سپس حاجت خود بخواه که خدا بزرگوارتر از آن است که بدو دو حاجت برند ، یکى را برآرد و دیگرى را باز دارد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :12
کل بازدید :20728
تعداد کل یاداشته ها : 14
103/2/9
2:29 ع

نکته دوم: پیشگویی نبی مکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) از مظلومیت حضرت علی (علیه السلام)

 

http://211.ir/ali70.com/upload/img/1002/1963-23-14620015i2-siz-4087.jpg

 

با این‌که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول 23 سال دوران نبوت، بالاترین دغدغه‌اش اثبات خلافت و جانشینی امیر المومنین (علیه السلام) بود، از اولین لحظه‌ای که آیه انذار نازل شد، در آن مجمع 40 نفری قریش، شانه حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و فرمود:

 

هذا أخی و وصیی و خلیفتی فیکم

 

شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج13، ص211 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج13، ص114 ـ تاریخ الطبری، ج2، ص63 ـ الکامل فی التاریخ لإبن الأثیر، ج2، ص63

 

و در آخرین سال زندگی‌اش هم در همایش 120 هزار نفری غدیر، حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین معرفی کرد. در آخرین لحظه حیاتش هم فرمود:

 

هلموا أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعدی

 

صحیح البخاری، ج5، ص137 ـ صحیح مسلم، ج5، ص75

 

در ذیل همین حدیث قرطاس، ابن حجر عسقلانی در فتح الباری و قسطلانی در ارشاد الساری در شرح صحیح بخاری و آقای نووی در شرح صحیح مسلم آورده‌اند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):

 

أراد أن یصرح بأسماء الخلفاء من بعده.

 

می‌خواست اسامی خلفاء و أئمه بعد از خود را تصریح کند تا جامعه دچار اختلاف و گمراهی نشود.

 

شرح مسلم للنووی، ج11، ص90 ـ عمدة القاری للعینی، ج2، ص169

 

از خود خلیفه دوم هم روایتی است که به ابن عباس گفت:

 

إن رسول الله أراد فی مرضه أن یصرح بإسم علی و منعت من ذلک.

 

شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج12، ص21

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با همه این قضایا، پیشگویی کرد که مردم به سخنان او عمل نخواهند کرد. ده‌ها روایت داریم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:

 

احمد بن حنبل ـ متوفای 241 هجری ـ می‌گوید:

 

و إن تؤمروا علیا رضی الله عنه و لا أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یأخذ بکم الطریق المستقیم.

 

اگر علی را حاکم خودتان قرار دهید، گرچه می‌دانم این‌کار را نمی‌کنید، او را هدایت‌گر و هدایت‌شده خواهید یافت و شما را به راه مستقیم هدایت خواهد کرد.

 

مسند احمد، ج1، ص109 ـ أسد الغابة لإبن الأثیر، ج4، ص31 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج7، ص397

 

در بعضی از منابع آمده است:

 

و إن تستخلفوا علیا و ما أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یحملکم من المحجة البیضاء.

 

اگر علی را خلیفه خودتان قرار دهید، گرچه می‌دانیم این‌کار را نمی‌کنید، ... .

 

کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص630 ـ حلیة الأولیاء لإبو نعیم، ج1، ص64

 

در بعضی دیگر آمده است:

 

إن تولوا علیا و لن تفعلوا، تجدوه هادیا مهدیا یسلک بکم الطریق.

 

اگر علی را ولی أمر خود قرار دهید ...

 

المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص70 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص612 ـ شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج1، ص83 و 84 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص421

 

[و إن ولیتموها علیا فهاد مهتد یقیمکم على صراط مستقیم.

 

اگر علی را ولی أمر خودتان قرار دهید، علی، هم هدایت‌گر است و هم هدایت‌شده و شما را به راه مستقیم خواهد رساند.

 

هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین و لم یخرجاه.

 

المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص142]

 

ما حدود 30 روایت به این مضمون داریم.

 

روایت صحیح داریم که حاکم نیشابوری فرمود:

 

إن مما عهد إلی النبی صلى الله علیه و آله أن الأمة ستغدر بی بعده.

 

از جمله وصیت‌هایی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به من فرمود، این بود: أمت من بعد از من، در حق تو حیله و خیانت می‌کنند و حق مسلّم تو را پایمال می‌کنند.

 

هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرجاه.

 

 

 

المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص140 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج6، ص244 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید، ج4، ص107ـ الکامل لعبد الله بن عدی، ج6، ص216 ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج11، ص216 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص447 ـ تذکرة الحفاظ للذهبی، ج3، ص995

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:

 

ضغائن فی صدور أقوام لا یبدونها لک إلا من بعدی.

 

کینه‌هایی در سینه مردم است که بعد از من، ظهور و بروز خواهد کرد.

 

مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص118 ـ مسند أبی یعلى، ج1، ص427 ـ المعجم الکبیر للطبرانی، ج11، ص61 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید، ج4، ص107 ـ الکامل لعبد الله بن عدی، ج7، ص173 ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج12، ص394 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص322 ـ میزان الإعتدال للذهبی، ج4، ص480

 

حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) هم در خطبه مشهورش که برای مهاجرین و انصار قرائت کرد، می‌فرماید:

 

و ما الذی نقموا من أبی الحسن علیه السلام؟! نقموا و الله! منه نکیر سیفه.

 

الإحتجاج للشیخ الطبرسی، ج1، ص147 ـ منال الطالب فی شرح الطوال الغرائب لإبن الأثیر الجزری، ص504ـ501

 

یعنی همان:

 

احقادا بدریّة و خیبریّة و حنینیّة و غیرهن.

 

کینه‌های جنگ‌های بدر و خیبر و حنین و سایر جنگ‌هاست.

 

این قسمت ادامه دارد....

 


91/3/2::: 11:36 ص
نظر()